WERKWIJZE
Bij calamiteiten ontbreekt het vaak aan goede communicatie. Niet alleen tussen de hulpdiensten, maar vooral naar de pers (lees: het publiek) toe. De brand bij Moerdijk of Project X in Haren (Groningen) zijn daar treffende voorbeelden van. Veiligheidsregio’s oefenen daarom graag het contact met de pers tijdens rampenoefeningen. Het kan hierbij gaan om bestuurders (burgemeesters, commandanten, enzovoorts) of woordvoerders (politie, brandweer, GHOR, OvD, enzovoorts).
Buro Weerwoord stelt bestuurders, leidinggevenden en woordvoerders in staat om contact met journalisten te oefenen in een veilige omgeving. Daarbij wordt gewerkt met een fictief, maar wel een realistisch scenario.
Wij komen met een aantal journalisten ter plaatse op een georganiseerde persconferentie, luisteren naar het verhaal van de organisatie en stellen daar vragen over zoals dat ook in de realiteit gebeurt.
Buro Weerwoord werkt met scenario’s die in samenspraak met de opdrachtgever zijn gemaakt. Deze worden vooraf doorgesproken op toepasbaarheid. Op verzoek kunnen wij ook een kant-en-klaar script aanleveren waarmee op de trainingsdag wordt geoefend.
Training
Bij de meeste van onze werkzaamheden nemen wij met met drie tot zes journalisten deel aan oefenpersconferenties, die ongeveer maximaal drie kwartier in beslag nemen. Optioneel worden hierbij video-opnamen gemaakt die later gebruikt kunnen worden om de conferentie en/of individuele interviews terug te zien.
Een variant hierop is onze deelname aan actieve scenario’s, waarbij wij de woordvoerders en/of bestuurders tijdens een oefenscenario actief benaderen en vragen stellen, geheel of deels met camera.
Voor wie behoefte heeft aan een individuele training, hebben wij de mogelijkheid om met twee of drie journalisten (en video-opnamen) u te laten oefenen. Deze sessie duren langer en zijn uitgebreider en meer verdiepend van aard.
Evaluatie
Na afloop evalueren we de persconferentie en geven we de woordvoerder(s) inzicht in hoe onze berichtgeving zou uitpakken. Deze oefensessies bieden u gelegenheid om beter voorbereid te zijn mocht u onverwacht de pers te woord moeten staan. U kunt beter inspelen op de vragen die de pers heeft en u leert de controle over uw boodschap te vergroten. Vooral het inzicht in de verschillende invalshoeken tussen uw organisatie en de pers helpt u om een persconferentie goed te laten verlopen en levert u betere publiciteit op.
In de nabespreking doen onze journalisten ook suggesties tot verbeteringen. Het team van Buro Weerwoord heeft jarenlange ervaring in de journalistiek en kan u aan de hand van concrete voorbeelden op weg helpen om het verloop van een persconferentie beter te laten verlopen.
Voor wie?
De mediatrainingen van Buro Weerwoord zijn geschikt voor (overheids)instanties, veiligheidsregio’s en grote bedrijven. Maar ook bedrijven in het mkb krijgen steeds vaker te maken met onverwachte publiciteit. Voor elke opdrachtgever bieden wij daarom een oefening op maat. Organisaties die u voorgingen zijn onder meer de Politieacademie, de gemeente Den Helder, Instituut Clingendael, ING en Nationale Nederlanden.